Tuesday, February 17, 2009

kaya bisa engkar


duit memang penting untuk hidup..tetapi duit yang banyak boleh menjadikan manusia kufur kepada Allah..ada orang makin kaya makin kedekut dan makin lupa diri itu hanyalah hamba...hamba yang hina datang dari Allah.

itulah yang terjadi kepada kaum thaamud iaitu kaun nabi soleh di suatu tempat bernama al-ula, arab saudi, nun jauh 4 jam lagi dari madinah..apakah kisah yang berlaku kepada mereka yang menghuni rumah-rumah dalam bukit batu ini..

ini kawasan rumah orang kaya, bukitnya besar


ini kawasan orang miskin bukitnya kecil2

pada zaman berjuta tahun yang lalu iaitu pada zaman nabi allah soleh, mereka yang menjadi peladang kurma adalah kelompok kaya, ditambah dengan kelebihan akal fikiran yang allah kurniakan kepada mereka.buktinya kebijaksanaan art and design mereka hebat.ada sudah teknologi mengorek bukit batu menjadi rumah, membuat frame pintu yang lurus siap dengan arca kambing ke, helang ke untuk menghalau sial pada kepercayaan mereka.kalau dijenguk ke dalam rumah2 mereka masyaallah..ada rak2, kabinet, katil dan sistem longkang untuk pengaliran air..inilah yang menjdkan mereka angkuh bila seorang pemuda bernama soleh tiba-tiba mengaku menjadi utusan membawa agama yang lain dari apa yang mereka percayai,mereka yg selama ini menyembah matahari dengang angkuhnya meminta bukti kenabian soleh..







apa yang berlaku seterusnya? dengan doa dari nabi soleh dan izin allah keluar seekor unta dari salah satu bukit batu di situ! mereka dilarang menyentuh unta itu..tetapi masyarakat thamud masih tidak berpuashati, mereka takut ada dikalangan orang kampung yang akan berpaling dari menyembah matahari kepada menyembah allah. lalu dengan senyap-senyap mereka telah berjaya membunh unta tadi..bersoraklah dan berbanggalah mereka mengatakan yang kata-kata nabi soleh itu bohong, unta telah hilang. amaran allah adalah benar, selama 3 hari muka mereka berubah warna kepada kuning,merah dan hitam.setrusnya allah menghantar angin kencang yang sekaligus memusnahkan semua yang hidup disitu.tinggallah bekas2 rumah yang kosong tidak brpenghuni sehingga ke hari ini...

2 comments:

memories in cambridge said...

kak sal..ni kat mane...teruja betoi eni nak g tengok.....:)keajiaban betoi ler....rumah dalam batu...

mama_sal said...

larr lupa laks nak letak nama temmpat..ni kat al-ula, saudi arabia..on the way to tabuk nun jauh 4 jam lagi dari madinah.famous dengan gelaran Madain saleh means bandar nabi saleh.kena g tau eni