Sunday, December 13, 2009

al faatihah buatmu

entry kali ini saya dedikasikan buat sahabat seperjuangan kami di Jordan dahulu..sahabat suami.. arwah us arman bin md rusoff yang telah kembali bertemu Allah di malam jumaat yang lepas..alfaatihah..

Cerita lanjut tentang arwah beliau sila klik

petang ini ( isnin ) saya dan suami beramai- ramai dengan teman pejabat dan sahabat2 yang mengenali beliau akan menyambut jenazah di klia sementara menunggu connecting flight ke kota bharu..

buat ukhti suriani ( isteri arwah )..tabahkan hatimu dik..syurga allah menanti dia di sana, kuatkan semangat menghadapi hidup demi anak2 tercinta, amanah Allah...doa kami mengiringi langkah kalian.

"allahummagh fir lahu, war hamhu, wa 'aafihi wa'fu 'anhuu ya RABB!"

Monday, November 30, 2009

Petua 8P

Petua 8P Ustazah Siti Nurbahyah

Siti Nur Bahyah berkata,

1) P yang pertama ialah 'puji' iaitu setiap pasangan perlu saling memuji antara satu sama lain dalam semua aspek kehidupan seperti masakan atau ucapan terim! a kasih apabila diberi pertolongan.

2) Katanya, P kedua ialah 'peluk' yang mana pasangan suami isteri hendaklah selalu peluk memeluk antara satu sama lain sekerap mungkin pada setiap hari kerana pelukan itu adalah belaian penuh kasih sayang.

3) P seterusnya ialah 'penghargaan' di mana amalan memberi hadiah boleh menambah kasih sayang.

4) 'Perhatian' adalah P keempat yang mesti diambil berat kerana kekurangan perhatian boleh mengakibatkan pasangan terasa diabaikan, katanya yang menulis buku Cakar Harimau - Tips Kebahagiaan Rumah Tangga, Amalan Ibu Mengandung dan Panduan Mencerdaskan Minda.

5) Siti Nur Bahyah berkata, P seterusnya mewakili 'persefahaman'

6) Menurutnya, P selanjutnya membawa maksud 'pergaulan' iaitu pasangan suami isteri mesti menjaga pergaulan masing-masing dengan orang lain bagi mengelakkannya daripada melampaui batas, menimbulkan cemburu seterusnya membawa kepada pembabitan orang ketiga.

7) Beliau berkata, satu lagi P adalah 'percutian' di mana kita perlu merancang percutian berdua-duaan dengan pasangan di tempat yang jauh daripada kesibukan dan kehidupan rutin.

8) Katanya, P yang terakhir ialah 'permohonan' iaitu doa kepada Allah supaya merapatkan kasih sayang antara pasangan suami isteri serta dijauhi daripada godaan kemewahan dan keseronokan dunia.

Siti Nur Bahyah juga menurunkan beberapa amalan doa selepas solat yang boleh merapatkan hubungan dan menimbulkan kasih sayang antara suami isteri iaitu membaca surah Al-Imran ayat ke-31 atau membacakan ayat ke-200 surah sama bagi mengurangkan panas baran suami.
Beliau berkata, kunci kebahagiaan rumah tangga yang sebenar ialah mendekatkan diri dengan Allah.
Katanya, apabila seseorang insan mengabaikan tanggung jawab terhadap agama, dia akan mengabaikan rumah tangga kerana jiwa yang kosong.

"Ketika kita jauh daripada Allah, iblis yang suka umat manusia bercerai-berai akan menghampiri dan melalaikan kita daripada tanggung jawab terhadap keluarga," katanya.

"sampaikanlah pesanan yang bermanfaat walaupun 1 ayat"

Thursday, November 19, 2009

sharing is caring~ yang tersirat di sabalik wudu'

Untuk renungan bersama.

1.. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".

2.. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak. Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".

3.. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".

4.. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".

5.. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Mahsyar dengan Arasy Mu".

6.. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini".

7.. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".

8.. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,
"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".

Penjelasannya :

Penjelasan nombor 1 : Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah.

Penjelasan nombor 2 : Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.

Penjelasan nombor 3 : Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan.

Penjelasan nombor 4 : Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri.

Penjelasan nombor 5 : Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala.

Penjelasan nombor 6 : Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll.

Penjelasan nombor 7 : Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali.

Penjelasan nombor 8 : Qada' dan Qadar kita di tangan Allah.

Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmahnya yang tersendiri.
Pernahkah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa?.
Pernahkah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam?.
Pernahkah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam?
Bersyukurlah dan bertaubat selalu.

Thursday, October 8, 2009

Pesan Roh Kepada Manusia

Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia. Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata :

"Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut".

Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu :

"Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh".
Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu :

"Demi Allah, wahai orang yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh".

Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat serta mengkafankan kepalanya kerana ingin melihat wajahnya sendiri, anak-anak, isteri atau suami buat kali terakhir kerana tidak dapat melihat lagi sampai Hari Kiamat.

Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan :

"Demi Allah, wahai jemaahku, aku telah meniggalkan isteriku menjadi Balu. Maka janganlah kamu menyakitinya.Anak-anakku telah menjadi yatim dan janganlah kalian Menyakiti mereka. Sesungguhnya pada hari itu aku telah keluar dari rumahku dan aku tidak akan dapat kembali kepada mereka buat selama-lamanya".

Sesudah mayat diletakkan pada pengusung, sekali lagi diserunya kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya ke kubur selagi belum mendengar suara anak-anak dan sanak saudara buat kali terakhir.

~bersambung~

Wednesday, October 7, 2009

BerHATIkah kita?

renungan bersama....sedutan dari us.naim.

Kata Imam al-Ghazali:-

" Carilah hatimu ketika membaca al-Quran. Jika kau tidak temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat, jika kau tidak temui, carilah hatimu ketika duduk tafakkur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru"


Kualiti amalan ditentukan oleh kualiti hati. Jika hati kita baik maka amalan atau perbuatan yang dikerjakan itu akan menjadi baik..

Hati yang bertitik hitam itu cucilah dengan zikrullah
Hati yang koyak itu jahitlah dengan benang bacaan Al-Quran
Hati yang keras itu lembutkanlah dengan madah dan tazkirah

Diungkapkan oleh Abdullah bin Mas'ud r.a.: Empat hal yg menyebabkan hati menjadi gelap iaitu;
~Perut yg selalu kenyang
~bergaul dengan orang yg zalim
~melupakan dosa yg telah lalu
~angan angan yg melambung.

Sedangkan empat hal yg menyebabkan hati menjadi bercahaya:
~perut yg lapar agar selalu waspada
~bergaul dengan orang orang soleh
~mengingat perbuatan dosa yg telah lalu
~tidak berangan angan yg melambung

Monday, October 5, 2009

~s.h.a.r.i.n.g is c.a.r.i.n.g~

Score A Programme™ menyediakan peluang untuk anak saya dan anda menjadi cemerlang di dalam pelajaran (di samping enjoy belajar), dan kita ibubapa menjadi gemilang di dalam bisnes (di samping enjoy duit).

Bagus untuk budak-budak ni… daripada main computer & tv game je… dan bagus untuk ibubapa juga… sebab busy macam mana pun kerja, masih boleh pantau prestasi pelajaran anak-anak.
Score A Programme™ juga diwujudkan untuk mengatasi masalah-masalah yang dihadapi oleh ibubapa dan pelajar sendiri seperti:-


Sikap Para Pelajar:-

~Merasa beban dan bosan untuk belajar cara konvensional yang hanya menggunakan buku sebagai medium menuntut ilmu;
~Tiada motivasi untuk menjadi pelajar cemerlang;
~Tiada minat untuk membaca buku dan membuat buku latihan;
~Selalu menghabiskan masa di depan komputer dengan chatting, bermain game dan melawat laman-laman web yang tidak berfaedah; juga
~Hanya lemah dalam beberapa topik sahaja-tak perlu la ke tuition

Masalah Ibu bapa:-

~Tidak dapat menilai pencapaian akademik anak anda;
~Tidak berpuas hati dengan keputusan peperiksaan anak;
~Anak hanya membawa balik kad laporan 2 kali setahun;
~Kurang pasti akan persediaan peperiksaan anak anda;
~Anak anda menghadapi tekanan/ takut peperiksaan justeru hilang minat untuk belajar;
~Membelanjakan wang yang banyak tetapi anak masih gagal memperolehi keputusan diharapkan;
justeru itu..
Score A Programme™ ialah program Webucation (gabungan website dan education) yang pertama di Malaysia.Saya orang Kem. Pelajaran kena kempen lah program2 sebegini- SANGAT BAGUS UNTUK ANAK2 kita!

Cuba check Score A Programme™ kat sini: www.scorea.com

Untuk online demo Score A Programme™,

Masukkan Demo ID: 82828

Score A Programme™ – 24 jam sehari, 365 hari setahun, bila-bila masa, di mana-mana jua !

Hanya dengan 7 minit sehari, anda boleh mengubah prestasi anak anda menjadi jauh lebih cemerlang, gemilang dan berkeyakinan tinggi !



e report card: kita bole check soalan apa yang anak salah dan lemah




Maklumat lanjut kena cal saya..x larat nak taip panjang2 dan orang yang luarbiasa sahaja nakkan kelainan dalam hidup mereka.

Pengalaman saya~ ammar dah makin seronok belajar tru online kerana dia memang suka mengadap game n laptop! so kenalah dengan taste dia!Cal me:~~0388844418(p) atau 03 888902842(r)

Friday, September 11, 2009

selamat hari raya

selamat hari raya kepada semua yang sudi mengunjungi rumah saya yang tidak seberapa ini..sila ambil kad raya di bawah khas saya tujukan buat anda pengunjung budiman sekelian:



" Wahai Tuhanku, seharusnya HambaMu ini Tidak layak menjadi penghuni Syurga Firdaus, tetapi aku tidak tahan untuk menghadapi siksaanMu di dalam api neraka Jahanam, Maka oleh kerana itu Ya Allah , terimalah taubat ku dan ampunkanlah dosa-dosaku. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang mengampunkan

kad raya dr k pah

Monday, September 7, 2009

mari..jadikan al-quran teman kita!!




Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya.. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.



Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata,
Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'


Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'


Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kasturi



Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'

laknatullah ke atas yahudi






Thursday, September 3, 2009

Lailatul Qadr...Rindukah kita?

Kerinduan paling klimaks bagi seorang mukmin yang sering sujud dan mengharap keampunan Allah di malam-malam Ramadhan tidak lain dan tidak bukan ialah kerinduan beribadah di malam Lailatul Qadr..
Alangkah indahnya jika kemanisan beribadah kena pada malam yang akan turun malaikat dan berjalan kepada seluruh individu yang sedang beribadah secara berdiri, duduk, bersolat, berzikir serta memberi salam kepada mereka dan mengaminkan doa mereka..ALLah akan mengampunkan semua yang mengingatinya dan khusyuk memohon keampunannya pada malam barakah yang disamakan amalan satu malam seolah beribadah seribu bulan ini kecuali 4 golongan :
~ Peminum arak
~ Penderhaka kepada ibu bapa
~ Pemutus silaturrahiim
~ Individu yang sedang bermusuhan

Sesiapa yang terlepas malam ini bermakna dia terlepas peluang seumur hidup kerana belum tentu kita bertemu dengan Ramadhan yang akan datang...LAilatul Qadr adalah bukti yang Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kerana kita dianugerahkan pahala-pahala yang banyak seupaya dengannya kita akan masuk syurga..

Selamat Mencari Lailatul Qadr!!


Saat2 indah di depan baitullah..oh Rindunye..

Tuesday, September 1, 2009

Azab Bagi Wanita

Renungan khususnya untuk para wanita dan diri sendiri.....

Sayidina Ali r.a. menceritakan suatu ketika beliau melihat Rasulullah s.a.w
menangis manakala ia datang bersama Fatimah . Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah menangis.

Baginda menjawab, "Pada malam aku diIsra'kan , aku melihat
perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Kerana, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.

Putri Rasulullah kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya.

"Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih. "

"Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya. "

"Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat
tangannya sampai ke ubun-ubunnya, dihulurkan ular dan kalajengking. "

"Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka."

" Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri. "

"Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta,
dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk kerana penyakit sopak dan kusta. "

"Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar, beribu-ribu
kesengsaraan dihadapinya. "

Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka disiksa seperti itu?

Rasulullah s.a.w menjawab,

"Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya. "

"Perempuan yang digantung susunya adalah isteri yang 'mengotori' tempat tidurnya. "

"Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas. "

"Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain. "

"Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang lain bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya. "

"Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya kerana ia boleh solat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mahu mandi junub. "

"Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta.. "

"Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."

Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis.

Dan inilah peringatan kepada kaum perempuan.

Friday, August 21, 2009

new responsibility


pulang ke malaya...penuh tanggungjawab baru terpikul di atas bahu...

rumah kuarters yang baru dapat diduduki 2 minggu lalu..adehh masih banyak yang perlu dikemaskini



pusat kejiranan persint 11, ada kolam renang, tennis court, taman dll...meriah waktu petang




prasarana putrajaya yang indah..rasa tenang dan seolah macam duduk di europe(ditimpa perasaan) he3..

Sunday, August 16, 2009

pergimu tak kembali

entry kali ini saya dedikasikan khas buat ust asri vokalis Rabbani..
berita pemergian beliau sangat mengejutkan saya, sangat2 menyedihkan kami sekeluarga
kerana pertama, suami saya memang kenal dengan beliau, selalu berhubung dengan beliau untuk pelbagai jemputan masa di sekolah dulu..dan terakhir masa di mekah tahun lalu.
kami berjumpa di zamzam tower foodcourt dan terus menjemput kumpulan rabbani untuk mengadakan persembahan di konsulat malaysia jeddah sempena sambutan harijadi agong...
jemputan disambut dengan baik kerana mereka pun boleh mempromosikan album kompilasi baru mereka...anak saya sangat teruja dapat CD free dari ust asri..dan dipasang setiap hari di dalam kereta.dari situlah anak saya mula menguasai lagu intifadhah dan menguasai sebutan bahasa melayu melalui nasyid rabbani..sayunya rasa bila mendengar ust asri telah kembali bertemu dengan ALlah dalam usia 40 thn...
katanya beliau menyebut "ALLAH" dan terus rebah..beliau sempat meminta al-quran sebelum terus tidak sedarkan diri!! masyaallah!!
Ust asri telah bertemu tuhannya dalam pengakhiran yang sangat molek..kita?? kita belum tentu lagi bagaimana..mudah2an roh beliau dikumpulkan bersama orang2 yang soleh dan beliau terlepas dari azab kubur.. ameen ya rabb!!
~ AL FATIHAH UNTUK UST ASRI ~~


semasa persembahan rabbani di jeddah sempena harijadi agong jun, 08



anak-anak yang teruja berjumpa kumpulan rabbani..

Wednesday, July 22, 2009

renungan

Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah
~ paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2 . Pendendam
~ tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara ringan sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Hasad dengki
~ amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ini.

4. Bakhil
~ sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma)
Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui manusia

5. Tamak
~ orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut...walau berapa banyak yg diminum tetap tak habis juga...lagipun org tamak selalu rugi...
** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar
~ andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time banyak kerja..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..)

7. Ego
~ ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak
~ terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakon di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn apa yg kita ada..

9. Cinta dunia
~ tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berharta tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. bila mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah...
Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

Kesimpulan

Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMAH.
Makin tinggi mazmumah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmumah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kite sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain...andai kita terleka dengan dunia buruklahh padahnya.

Wallahualam

Friday, July 17, 2009

bermula hidup baru

1 julai,
saya telah mula berkhidmat sebagai pegawai kerajaan di putrajaya..
gambar nnti uplod kemudian, kamera terperosok ntah ke mana hehe..
banyak benda yang perlu di"settle"kan,
sekolah anak, nursery amer, rumah sewa ke or kuarters...
hari ini barang2 jeddah sampai tapi baru separuh sahaja..agaknya kapal kontena
yang ini direct tak berhenti2..yang satu lagi banyak transit.yang penting
hidup di malaysia sangat seronok...dikelilingi kawan2 lama,kawan kolej,
kawan jordan, kawan jeddah, kawan mekah dan kawan2 opis yang lama dan baru,
paling best ada mak, kakak, abang dan semua anak-anak saudara dan anak2 murid
..alhamdulillah

Saturday, June 27, 2009

demam farewell

entry kali ini adalah dedikasi saya kepada semua warga jeddah, mekah dan madinah yang amat di kasihi dan disayangi..sedih juga untuk berpisah dengan kalian tapi panggilan tugs dan keluarga mengatasi segalanya..terima kasih kepada semua yang sudi meraikan kami..


farewell saya oleh perwakilan jeddah


farewell oleh nurasiah (isteri ceo madinah city)




majlis konvo student madinah dan farewell kami



farewell oleh malysian conslate




farewell oleh sahabat2 yg bekerja dgn PANDA supermarket



farewell oleh adinda dymm ydp agong, tg nurhana



farewel by my bestfren k thuraya n dr nasser




farewell by k aida n shikin ayub



farewell by dato ghazali n datin narimah

ada 2 lg undangan, mlm ini n esok mlm...jazakumullah wahai sekelian sahabat

Monday, June 22, 2009

forwarded tazkirah

moga menjadi iktibar kita bersama:

1)Four things that make your body sick:-

a)Excessive talking
b)Excessive sleeping
c)Excessive eating and
d)Excessive meeting/outing with people

2) Four things that destroys the body:-

a)Worrying
b)Sorrow (Sadness/Grief)
c)Hunger
d)Sleeping late at night


3) Four things that make the face looking dull and haggard:-

a)Lying
b)Being disrespectful/impudent (knowingly)
c) Baseless arguements
d)Excessive immorality (committing sins without fear)

4) Four things that make the face glow and shine:-

a) Piety
b) Loyalty
c) Generosity and kindness
d)Helpful to others without being asked

5) Four things make the Rizqi (Sustenance) stop:-

a) Sleeping till late in the morning (from Fajr to sunrise)
b) Not Performing Fardhu or Irregular in Prayers
c) Laziness/Idleness
d) Treachery/Dishonesty

6) Four things that bring/increase the Rizqi:-

a) Staying up in the night in prayers
b) Excessive Repentance
c) Regular Charity
d) Zikr (Remembrance of Allah)

~ saya masih bz packing dan insyaallah 29 june akan terbang pulang ke malaysia.jumpa di sana...

bersama beberapa student madinah yang datang menolong packing brg

Wednesday, June 17, 2009

indahnya ukhuwwah


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


soalan biasa:

kenapa kita yang tidak ada kena mengena, bukan ada hubungan darah, bukan adik beradik, bahkan datang dari suku sakat mana pun tak tahu..bajau, banjar, bangla dan lain2..kenapa kita mesti kenal satu sama lain dan perlukan kita saling tolong menolong...

apa kes kita harus ambik tahu dan kenal orang lain sedangkan tak ada keperluan dan tak rugi pun jika kita tidak mengenali mereka??

persoalan sebegini sering bermain di fikiran kita apabila kita ke satu tempat yang ramai orang baru yang kita tidak kenali..kita akan cari dan rasa selesa duduk di keliling kawan2 yang kita dah kenal dan mesra selalu.mengapa harus memulakan perkenalan baru..leceh.

hakikatnya sahabat sekelian, allah ta'ala mencipta manusia, dijadikan berpuak-puak dan bersuku kaum dengan tujuan supaya kita saling berkenalan, kasih mengasihi dan tolong menolong...inilah yang dinamakan ukhuwwah islamiyyah ~ iaitu ikatan persaudaraan berasaskan agama islam yang suci..selagi mana orang yang kita jumpa itu beragama islam dia adalah saudara sseislam kita..dan wajiblah kita berkenalan dan menghulurkan tangan memulakan bicara dan mengenalinya dengan lebih jauh lagi.

bukan itu sahaja, bila bersua dengan bukan islam juga kita harus memulakan perkenalan dan mengenalinya di atas sebab hubungan sesama manusia mesti berbaik2 sesama kita.mungkin dengan cara tersebut terbuka pintu hatinya untuk mengenali islam dek kerana keindahan akhlak kita.

sesungguhnya Allah akan menyayangi orang-orang yang menyayangi saudara muslim yang lain dan sekiranya kita kumpulkan segala kemewahan yang ada pada kita untuk melembut dan mengeratkan hati-hati kita belum tentu kita berjaya kerana hanya Allah yang menautkan di antara hati-hati kita. sebab itu bila bersahabat kita kenalah ikhlas dan tidak bersahabat kerana ada kepentingan seperti ingin pinjam duit, ingin tumpang kereta dan lain2 lagi. di akhirat juga sebenarnya allah menjanjikan naungan dan payunganNya di padang mahsyar kelak kepada orang-orang yang mengasihi saudara seislamnya dengan ikhlas kerana Allah dan mereka bertemu dan berpisah kerana ALlah.

inilah sahabat2 yang menceriakan hidup saya di jeddah~ kita bertemu dan berpisah keranaNya jua...

sahabat2 sejati sukar dicari ganti~ moga kita bertemu lagi di Malaysia

Saturday, June 13, 2009

ingatan buat diri yang alpa

9 Mimpi Rasulullah s.a.w

"Daripada Abdul Rahman Bin Samurah ra berkata, Nabi Muhammad saw bersabda:"Sesungguh nya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku sebelum di Israqkan.... ...."


1. Aku telah melihat seorang dari umatku telah di datang oleh malaikatul maut dengan keadaan yg amat mengerunkan untuk mengambil nyawanya, maka malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkan oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA IBUBAPANYA.

2. Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyiksakan, diselamatkan oleh berkat WUDUKNYA YANG SEMPURNA.

3. Aku melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis lakhnatullah, maka ia diselamatkan dengan berkat ZIKIRNYA YANG TULUS IKHLAS kepada Allah.

4. Aku melihat bagaimana umatku diseret dengan rantai yang diperbuat daripada api neraka jahanam yang dimasukkan dari mulut dan dikeluarkan rantai tersebut ke duburnya oleh malaikut Ahzab,tetapi SOLATNYA YANG KHUSUK DAN TIDAK MENUNJUK-NUNJUK telah melepaskannya dari seksaan itu.

5. Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat, setiap kali dia mendatangi satu telaga di halang dari meminumnya, ketika itu datanglah pahala PUASANYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT memberi minum hingga ia merasa puas.

6. Aku melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan para nabi yang sedang duduk berkumpulan- kumpulan, setiap kali dia datang dia akan diusir, maka menjelmalah MANDI JUNUB DENGAN RUKUN YANG SEMPURNANYA sambil ke kumpulanku seraya duduk disebelahku.

7. Aku melihat seorang dari umatku berada di dalam keadan gelap gelita di sekelilingnya, sedangkan dia sendiri di dalam keadaan binggung, maka datanglah pahala HAJI DAN UMRAHNYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT lalu mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang - benderang.

8. Aku melihat umatku cuba berbicara dengan golongan orang mukmin tetapi mereka tidakpun membalas bicaranya, maka menjelmalah SIFAT SILATURRAHIMNYA DAN TIDAK SUKA BERMUSUH-MUSUHAN SESAMA UMATKU lalu menyeru k epada mereka agar menyambut bicaranya,lalu berbicara mereka dengannya.

9. Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukanya,maka segeralah menjelma pahala SEDEKAHNYA YANG IKHLAS KERANA ALLAH SWT lalu menabir muka dan kepalanya dari bahaya api tersebut.

BERSABDA RASULULLAH SAW: "SAMPAIKANLAH PESANANKU KEPADA UMATKU YANG LAIN WALAUPUN DENGAN SEPOTONG AYAT"



allahumma solli ala sayyidina muhammad wa 'ala aali sayyidina muhammad!

Friday, June 5, 2009

'aamer- the latest

untuk tatapan ahli keluarga dan kawan2 di malaysia especially bib n suzenn..
'amer dah pandai makan segala yang disuap ke mulutnya esp kentang, carrot n sayur2 rebus n blended..gigi bawah dua batang bakal muncul dah terasa nak keluar dah leni.
terkini nenek 'aamer dah balik ke malaysia tapi di ganti oleh cik dah iaitu auntie seblah baba, so oklah tak terasa sangat ketiadaan nenek minggu ni.



minggu ni juga adalah minggu sibuk bagi saya, majlis besday agong dan banyak tetamu dr ptrajya dn family hendak dientertain..memasak la apalagi hehe..so hopefully cerita ttg muzium di mekah yng dh lama saya nak paparkan tapi belom smpt lagi akan dapat saya taipkan next week insyaallah.

fikiran pon masih bercelaru lagi, kerana barang2 yang nak dibawa balik belom settle packing lagi,nak kerja pon belum dapat fit back lagi..adehh fening jugk nak balik abis rupa2nya.

doakan saya dapat settlekan segla perkara sebelum bulan puasa menjelma..nak puasa dan raya di malaysia..

Sunday, May 31, 2009

taif lagi

sebelum saya sekeluarga pulang habis ke malaysia bulan ogos ini kami berusaha menziarahi tempat2 menarik di saudi ini, bila dah balik nanti tak tahu bila pulak nak datang lagi..masjidil haram dan gambar2 sahajalah yang bakal menggamit lagi untuk ke mari..tetapi jika kita datang ke tanah suci melalui pakej haji atau umrah selepas ini amatlah sukar hendak pergi ke situ, memandangkan visa umrah yang terhad masa dan tempat yang boleh di kunjunginya.
di sini saya paparkan tempat2 menarik di taif yang boleh dikunjungi bagi kawan2 dan students yang masih tinggal di saudi dan mempunyai banyak masa dan peluang ber rehlah bersama keluarga dan member2.
ramai di kalangan kita yang pergi ke taif tidak tahu ke mana hendak dituju, sekadar ingin menghirup udara segar dan nyaman, membawa makanan dan makan di taman2 yang cantik menghijau di situ ataupun menghiburkan anak2 ke taman tema yang banyak di sekitar pekan taif..sedangkan lebih dari itu, taif mempunyai kebun buah2an dan bunga ros terbesar di saudi.masa melawat yang paling baik ialah sekitar bulan 3 atau 5, bulan 3 ialah sewaktu musim bunga bermula, bunga2 ros sedang mekar berbunga, buah2an mula berputik manakala bulan 5 ialah masa memetik buah2an seperti epal, strawberi dan limau.bagi peminat pokok kaktus, terdapat banyak kaktus di tanam di taif.


daun2 hijau berubah menjadi pink di musim bunga...very sweet

kilang memproses air ros


ammar dan tokey kilang

selain dari itu taif mempunyai "monkey point", koordinat lokasinya ada dalam gps suami saya dan disitu terdapat banyak monyet2 ber++++ pink... besar, kecik, anak dan ibu berkeliaran menunggu kereta2 yang lalu memberi makanan kepada mereka.anak2 akan merasa teruja melihat banyak monyet di situ, spesisnya agak pelik sedikit dari monyet yang biasa kita lihat di malaysia.sedekahlah makanan kat monyet2 tue hehe..

dan yang terakhir untuk entry ini ialah "frog mountain" iaitu bukit katak. tarikannya ialah kedudukan tanah tinggi berbatu2 ini kelihatan dari jauh seperti katak2 sedang bertenggek...puncak tertinggi di taif ini memberikan satu panorama hijau bumi taif yang sangat mendamaikan hati dan jiwa, menjadi kegilaan kepada orang yang minat mengambil gambar.tak boleh miss tempat nih.

frogs on the mountain

subhanallah..menghijau bumi taif..kebanyakan penduduk adalah petani.kangkung dan bayam yang dijual di jeddah datangnya dari taif.