Friday, February 27, 2009

makbulkah doa kita?

kebanyakan kita bila hendakkan sesuatu kita akan berusaha dan berdoa.tetapi kalau doa kita tidak dimakbulkan sering kita kecewa dan marah.ada yang putus asa untuk berdoa dan ada yang mempersoalkan mengapa doanya belum diterima sedangkan usahanya telah beriya-iya dan bersungguh-sungguh. sebenarnya ada banyak sebab mengapa doa kita tidak dimakbulkan oleh allah. pemakanan yang syubhah ~ tidak tentu halalnya, contentnya mempunyai bahan ekstrak khinzir atau lemak binatang adalah antara yang membentuk darah dan daging dalam tubuh badan kita.justeru apabila diri yang dibentuk dari perkara yang syubhah akan menghalang doanya sampai dan dimakbulkan oleh Allah.

tetapi hikmah dan positifnya doa tidak dimakbulkan juga ada ~

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


sedangkan nabi nuh alaihissalam juga doamya tidak dimakbulkan.nabi nuh yang dianggap gila oleh masyarakat pada masa tersebut kerana selain mengajak mereka meyembah ALLah yang satu, baginda a.s mengajak pula mereka membina kapal di tengah-tengah padang pasir..isteri dan anaknya sendiri pon menolak seruan baginda a.s dan doa nabi nuh supaya isteri dan anaknya beriman tidak dimakbulkan. Jadi, apabila Allah menurunkan bala dengan tsunami banjir dan ombak menggulung mati isteri dan anaknya bersama golongan yang engkar akan seruan nabi nuh..

agaknya ada tak doa anda yang belum allah makbulkan?
tentu ada hikmahnya tue...

2 comments:

kakpah said...

pada siapa lagi yang perlu kita pohon kalau tidak kepadaNya.
Semasa kakpah dikurniakan empat orang anak berturut-turut, kpah mohon pada Allah di depan kaabah supaya dikurniakan anak lelaki pula. Anak kelima kakpah lelaki, begitu juga yang ke6, ke7 dan ke8.

Memang Allah tidak memberi semua apa yang kita minta. Mungkin bukan sekarang.

Semuga Allah makbulkan doa kita supaya kita tergolong dalam golongan orang yang diredhai. Amin.

mama_sal said...

tu dia..kpah!! mabrukk hehe..sekali Allah makbul doa BERdeRet2 hah! alhmdlh k pah ekk..barakah tue