Wednesday, December 7, 2011

rindu..

semasa ber blogwalking terjumpa lagu ini..ohh saya rindukan iramanya yang sayu..akan saya cuba cari di youtube kalau ada..ada sesiapa yang masih ada simpanan lagu ini sila link ye..
kata2 ini sangat menyentuh jiwa saya..kata-kata sayyid qutb..salah seorang penulis buku ma'alim fit torieeq maksudnya petunjuk sepanjang jalan dan pejuang hebat ikhwanul muslimin di era pemerintahan jamal naserr, mesir..

telitilah bait2nya...

Seandainya kau tangisi kematianku, Dan kau siram pusaraku dengan airmatamu, Maka di atas tulang-tulangku Yang hancur luluh ,Nyalakanlah obor buat umat ini, Dan …… Teruskan perjalanan ke gerbang jaya. Saudara! Kematianku adalah satu perjalanan mendapatkan kekasih yang sedang merindu Taman-taman di syurga. Tuhanku bangga menerimaku Burung-burung-Nya berkicau riang menyambutku Bahagialah hidupku di alam abadi Saudara! Puaka kegelapan pasti akan hancur. Dan alam ini akan disinari fajar lagi. Biarlah rohku terbang mendapatkan rindunya. Janganlah gentar berkelana di alam abadi. Nun di sana fajar sedang memancar


-----Ditulis oleh Syed Qutb beberapa jam sebelum digantung
pada pagi Isnin 29 Ogos 1966------------

just sharing...best sgt..

Apabila kita asyik termenung
memikirkan nasib diri di sini...
merenung jauh mereka di sana
hidup penuh keseronokan dan kegembiraan...
namun, kita masih tak sedar tentang hakikat
erti kebahagiaan yang sebenarnya...

Ramai orang...
tersalah sangka tentang maksud
ketenangan dalam hidupnya
selalu orang mengaitkan ketenangan itu
dengan faktor harta...
dengan faktor kekayaan...
Walaupun itu boleh jadi penyumbang
tetapi itu bukan segala-galanya

Betapa ramai orang yang berada dalam rumah yang besar
tidur di atas katil yang empuk
tetapi dia tidak lebih enak ataupun lenanya tidak nyenyak
Bahkan ada orang yang tidur di pondok buruk
kadang-kadang dia lebih lena dari kita

Ada orang yang berada di hadapannya hidangan yang hebat
lauk-pauk yang bagus
tetapi lidahnya tidak enak
lebih enak lagi orang yang makan kadang-kadang dengan
satu dua mata lauk...
tetapi dia lebih sedap dan selesa makannya
Kata Hamka: "lihatlah bagaimana Allah membahagi-bahagikan nikmat"

Semua orang sangka kalau orang itu ada rumah besar
ada makanan yang sedap
tentulah hidupnya bahagia dan tenang
Belum tentu!

[Tiada siapa mampu menghalang ketetapan Allah]

Jika Allah hendak memnberikan kebahagiaan kepada seseorang
Dia tidak boleh ditahan oleh apa-apa tangan sekalipun
Jika Allah menghalang kebahagiaan kepada seseorang
Dia tidak boleh dihulur oleh apa-apa tangan sekalipun
Jika Allah uruskan urusan kita
dan Allah tidak serahkan diri kita kepada kita
walaupun sekelip mata
dunia boleh berbuat apa-apa
tetapi mereka tidak boleh mencabar kebesaran kerajaan Allah
Jika Allah mengatur untuk kita apa yang orang sangka tewas
kita akan melihat kemenangan dari sisi Allah

Apa yang orang rasa rugi
Allah akan berikan keuntungan yang mana
jalan-jalan manusia tak sangka
tetapi Allah boleh mewujudkan keajaiban dalam kehidupan

[Apabila kita asyik mengeluh setiap kali ditimpa musibah...]

Tuan-tuan tengoklah dunia ni
kadang-kadang tuan-tuan
manusia dia hilang suatu benda ini daripada dunia
kadang-kadang macam dia hilang segala-galanya
saya nak sebut tuan-tuan
berapa banyak dalam hidup tuan-tuan telah melalui keperitan hidup?
Cuba ingat!
Ketika kita kena keperitan,
kita rasa kita tidak dapat keluar daripadanya
Tapi hari ini Allah telah keluarkan kita berada dalam keadaan yang baik

Ketika kita ditimpa musibah tertentu
Kita kata: "habislah aku kali ni"
tapi usia kita telah berjalan
Kita masih lagi hidup dan makan dan menikmati kurniaan Tuhan ini
Ketika kita kata: "Ya Allah... tolonglah aku,
Ya Allah... tolonglah aku, aku susah ya Allah"
hari ni kita pun telah lupa akan perkataan itu
dan kita lupa kadang-kadang untuk bersyukur
di atas pelbagai ranjang hidup yang telah Allah keluarkan kita daripadanya

Orang-orang yang diberitahu kepada mereka
"Nun, orang ramai sedang berkumpul untuk ambil tindakan kepada kau"
"Nun, orang nak ambil tindakan kepada hang"
"Nun, orang nak ambil tindakan kepada kau"
"Nun, ada orang nak bertindak kepada kau"
Kata Allah: "iman dia tambah"
Bukan kita kata: "pasal apalah Allah benci aku? Apalah dosa aku?"
Tidak, tidak!
Kata Quran: "iman mereka bertambah"
Mereka kata: حسبنا الله ونعم الوكيل"
"Cukuplah bagi kami, Allah...
Dialah sebaik-sebaik tempat diserahkan urusan"
(آل عمران: 173)

[Pengalaman sering mematangkan kita]

Siapa yang tidak melaluinya tidak akan memahami maksudnya
Orang-orang yang pernah hidup dan bertawakkal
dia akan mengetahui tentang keajaiban bertawakkal
Bila hati insan bulat kepada Ya Rabb
إني فَوَّضْتُ هذا الأمر إليك
Ya Allah... aku serahkan urusan ini kepadaMu ya Allah

[Kita sering lupa, kita masih punya kehidupan di akhirat]

Apabila insan melihat dunia daripada dimensi akhirat
dia akan merasakan dunia ini sangat kecil
kehidupan ini sangat luas
Nabi sebut di dalam hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim
Allah bawa pada hari akhirat, manusia yang paling derita dalam dunia ini
Saya tak tahu manusia paling derita di dalam dunia ini
Allah ambil dia, Allah masukkan dia ke dalam syurga
Dia dimasukkan, dicelupkan masuk ke dalam syurga
kemudian dia dikeluarkan lalu ditanyanya:
"Wahai fulan, adakah kau pernah rasa derita dalam hidup?"
Dia kata: "tak! Aku tak pernah derita pun dalam hidup ini"
Hanya kerana masuk sekelip mata di dalam syurga, lupa cerita derita
Allah ambil manusia yang paling nikmat dalam dunia ini
Segala yang nikmat, Allah masukkan dia secelup sahaja ke dalam neraka
lalu dikeluarkan dia
"Pernahkah kau merasai nikmat dalam hidup ini?"
Dia kata: "tak! aku tak pernah ada nikmat pun dalam hidup ini"
Hanya dengan satu celupan sahaja ke dalam neraka
Manusia lupa segala kisah nikmat dalam hidupnya

[Masihkah kita teringat akan nikmat yang Allah berikan selama ini?]

Kita selalu nak bersyukur kalau kita diberi benda baru
dan kita lupa bahawasanya apa yang ada pada kita ini suatu nikmat yang besar
Satu hamba Allah
yang patah kakinya
yang dia tidak pernah pun sebut
dulu barangkali tak pernah teringat tentang nikmat kaki yang setiap hari dia pijak
Tapi apabila satu hari dia sakit kaki
Dia kata: "Ya Allah... bagilah balik kaki aku, sembuhkanlah balik"
Dia tahu besarnya nikmat kaki, nikmat tangan, nikmat sihat
Kata Hamka: "Yang ada ini sudah harapan kita"
Yang kita ada ini harapan kita
Tetapi insan...
bukan salah untuk kita mengharapkan yang belum ada
tetapi jangan lupa yang telah ada

[Bersyukurlah wahai diri ini...]

Sebab itu sebahagian para sarjana menyebut
Syukur kadang kala makamnya lebih tinggi daripada sabar
Ramai orang terpaksa sabar
tapi belum tentu orang yang dapat nikmat itu bersyukur
Bila dia susah nak kata apa?
"Sabar je la, nak buat apa?"
Tapi untuk jadikan orang yang memiliki harta seperti tuan-tuan
syukur di atas nikmat
اللهم ما أصبح بي من نعمة أو بأحد من خلق
فمنك وحدك لا شريك لك فلك الحمد ولك الشكر
"Ya Allah... apa saja yang aku alami
daripada nikmatMu, daripada kurniaan daripada sesiapa di kalangan hambaMu
tidak ada daripada sesiapa melainkan daripada Engkau wahai Tuhan
bagi Engkaulah pujian, bagi Engkaulah kesyukuran.
Subhanallah...!

Insan, jika dia nak bersyukur kepada Allah, tak terdaya
وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها : إبراهيم: 34
Jika kamu hendak menghitung nikmat Allah, kamu tak mampu
Tuan-tuan... bila kita melihat hidup ini secara keseluruhan
kita akan rasa ma syaa Allah hidup ini
apa yang Allah kurniakan kepada kita
lebih dari harapan kita sebenarnya
Kalau tuan-tuan ingat daripada hari tuan-tuan dilahirkan
tempat tuan-tuan dilahirkan
rumah tuan-tuan dilahirkan
sehingga tempat tuan-tuan ada pada hari ini
Ma syaa Allah...!
Tak dapat nak diucapkan berapa kali nak sebut pun tak mampu

[Firman Allah yang bermaksud:]

"Ketika orang-orang yang kafir itu mengeluarkan dia
ketika dia salah seorang dari dua, dia dan Abu Bakar
yakni Nabi dan Abu Bakar
Ketika mereka berada di dalam gua (sewaktu peristiwa hijrah)
Ketika dia berkata kepada sahabatnya
لا تحزن إن الله معنا
"Jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita"
(التوبة: 40)


[Petikan dari ceramah: Mencari Sakinah, Dr. MAZA, 1 Nov 2009]

Sunday, December 4, 2011

reminders...

Healthy habits can protect you from the harmful effects of stress. Here are 10 positive healthy habits you may want to develop.

1.Talk with family and friends.
A daily dose of friendship is great medicine. Call or write your friends and family to share your feelings, hopes and joys.

2.Engage in daily physical activity.
Regular physical activity relieves mental and physical tension. Physically active adults have lower risk of depression and loss of mental functioning. Physical activity can be a great source of pleasure, too. Try walking, swimming, biking or dancing every day.

3.Accept the things you cannot change.
Don't say, "I'm too old." You can still learn new things, work toward a goal, love and help others.

4.Remember to laugh.
Laughter makes you feel good. Don't be afraid to laugh out loud at a joke, a funny movie or a comic strip, even when you're alone.

5.Give up the bad habits.
Too much alcohol, cigarettes or caffeine can increase stress. If you smoke, decide to quit now.

6.Slow down.
Try to "pace" instead of "race." Plan ahead and allow enough time to get the most important things done.

7.Get enough sleep.
Try to get six to eight hours of sleep each night. If you can't sleep, take steps to help reduce stress and depression. Physical activity also may improve the quality of sleep.

8.Get organized.
Use "to do" lists to help you focus on your most important tasks. Approach big tasks one step at a time. For example, start by organizing just one part of your life — your car, desk, kitchen, closet, cupboard or drawer.

9.Practice giving back.
Volunteer your time or return a favor to a friend. Helping others helps you.

10.Try not to worry.
The world won't end if your grass isn't mowed or your kitchen isn't cleaned. You may need to do these things, but today might not be the right time.

Friday, December 2, 2011

its winter..yet not snowing part 3

Semasa di beijing, kami melawat forbidden city..istana dynasty ming..melihat tempat emperor disambut di dataran luas oleh tentera2 istana..macam dalam cerita jackie chan

segala peralatan tentera, dayang2..bilik tidur raja n tempat anak raja memerintah..



ti an men square..depan forbidden city..

...kemudian kami melihat the summer palace..tempat raja berehat musim panas...cantik sesangat masyaallah sebab terletak di tepi sungai...tapi..ketar sbb sejukk sangat2...




credit to http://www.anastravel.com.my/ for the great package!

holiday @ beijing part 2



terlupa nak menyatakan credit kepada anas travel kerana berjaya merealisasikan impian kami sekeluarga menjejakkan kaki ke great wall of china dalam pakej yang begitu murah dan menarik..makanan pun halal alhamdulillah..

Restoran Islam..

taklah macam holiday kami ke hong kong dan guangzhou dahulu, terpaksa membawa ricecooker kecil untuk memasak nasi goreng dan segala macam bekalan makanan ( satu luggage hehehe..)

Antara tempat menarik yang telah kami lawati ialah olimpik park beijing..kan tahun 2008 beijing jadi tuan rumah sukan olimpik...yang paling wow sekali ialah stadium bola berbentuuk sarang burung "bird nest" dan Kolam renang "water cube" yang sangat2 cantik..amazingly at night i tell u!

bird nest at night..

bird nest di siang hari..normal je kan..



dataran olimpik di belakang nun..
sebenarnya kami bawa swimsuit, dalam tripadvisor ada orang yang kata seronok dapat mandi di watercube, airya suam, banyak permainan air macam waterworld katanya..tapi sayang sekali musim sejuk watercube di tutup se awal jam 8 mlm..melepas la budak2 ni nak swim

watercube di waktu malam...nice!!

holiday @ beijing part 1~akhirnya sampai jua





subhanallah...itulah perkataan pertama yang terucap apabila dapat menjejakkan kaki di Great Wall Of China, Beijing...

Betapa hebatnya tamaddun Dynasty Ming semasa itu yang telah menjangkau pemikiran paling advance dalam senibina.. Betapa raja ming yang sangat sayangkan negaranya dari dijajah oleh monggol dan sekutunya bersepakat membina tembok sepanjang 6000km sebagai perisai untuk memastikan pertahanan negaranya mantap dan utuh!!
selama 200 tahun masa yang diambil untuk menyiapkan tembok-tembok tersebut dalam beberapa fasa dan melalui beberapa dynasty raja2 china..
Kesungguhan orang china terpancar pada senibinanya yang utuh, menakjubkan kerana ia dibina menaiki bukit, menuruni bukit berbatu yang curam melengkok-lengkok dan disusun dengan berbillion2 batu menjadi anak-anak tangga untuk sampai ke satu checkpoint ke satu checkpoint..
Oleh sebab itulah great wall of china termasuk ke dalam 7 perkara ajaib di dunia termasuk pyramid,sphinx di mesir, pisa tower di italy, taman tergantung babylon di iraq,taj mahal di india, eiffel tower di paris...so yang belum kami lihat hanya tinggal taj mahal n taman tergantung babylon...insya allah akan sampai jua...



Monday, November 14, 2011

cuti2 @ langkawi

sudah lebih sebulan asyik keluarr 3 hari dalam seminggu ke sana sini berjumpa guru2 satu malaya buat roadshow tentang buku baru tahun 1 & 2...memang kesian budak2 kena tinggal..cuti deepavali aritu dapat peluang bawak budak2 ke langkawi, alhamdulillah, they really enjoyed the moments..



Monday, October 10, 2011

stay nited n work together..

Malaysians must stay united and work together as the nation strives for progress, prosperity and a better quality of life, said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

He said the government has put in place initiatives to accelerate the nation’s transformation into an advanced economy as well as further improve the well-being of the people.

“Together, we can overcome challenges and become a high-income and advanced nation. The government will ensure expeditious and effective execution of National Key Economic Areas (NKEAs) amid increasing external challenges.

“As the well-being of the people is of paramount importance to the government, a seventh NKRA was introduced in July to tackle the rising cost of living,” Najib said in the 2011/2012 Economic Report released today.

Najib outlined strategic efforts to enhance Malaysia’s competitiveness and resilience by addressing issues such as human capital, liberalisation, public finance sustainability and development disparities.

He said the government will also give greater focus on innovation, creativity and productivity improvement to accelerate industries to move up the value chain.

“To strengthen the facilitative role of the government, measures are being undertaken to make the civil service leaner as well as more flexible and customer-focused,” he said.

Therefore, he said, the private sector must commit to their investment and spearhead growth as identified in the 12 NKEAs and the 10th Malaysia Plan projects.

Najib, who is also finance minister, said challenges to the nation’s economy have increased since the second quarter of this year.

He said these include slower global growth due to the fiscal problems of the US and European countries, volatile international financial markets and elevated commodity prices.

Najib said Malaysia’s macro-economic fundamentals remained sound, including strong foreign reserves, national savings, low unemployment and current account surplus despite the challenges.

“The economy is likely to achieve 5 to 5.5 per cent growth this year, supported by robust domestic demand, implementation of NKEAs and 10th Malaysia Plan projects,” he added

Thursday, October 6, 2011

i steve...perginya seorang genius

A visionary inventor and entrepreneur, it would be impossible to overstate Steve Jobs’ impact on technology and how we use it. Apple’s mercurial, mysterious leader did more than reshape his entire industry: he completely changed how we interact with technology. He made gadgets easy to use, gorgeous to behold and essential to own. He made things we absolutely wanted, long before we even knew we wanted them. Jobs’ utter dedication to how people think, touch, feel and interact with machines dictated even the smallest detail of the computers Apple built and the software it wrote.

sangat tertarik dengan pesanan beliau:

Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life. Don’t be trapped by dogma — which is living with the results of other people’s thinking. Don’t let the noise of others’ opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary. — Steve Jobs

sedih jugak dia meninggal muda 56 tahun..walaupun yahudi tapi bapa kandungnya orang arab muslim...wallahu a'lam

Tuesday, September 27, 2011

Lalat dan Penyakit, Rasulullah dan Saintis



Dari Abi Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: Apabila lalat jatuh ke dalam minuman salah seorang di antara kamu maka rendamkanlah lalat itu kemudian buanglah. Kerana pada salah satu sayapnya terdapat penyakit dan pada sayap yang lain terdapat ubat.

Hadis ini benar-benar pelik. Bolehkah lalat yang dikenali sebagai binatang pengotor mempunyai penawar kepada penyakit yang dibawanya?


Secara Logik


Lalat memang dikenali sebagai binatang pengotor dan pembawa penyakit. Hal ini sepertimana yang telah diterangkan dalam hadis di atas 'sesungguhnya pada sebelah sayapnya terdapat penyakit'. Namun perlu difikirkan kenapakah kekotoran, iaitu merujuk kepada pelbagai jenis bakteria yang terdapat pada tubuh badan lalat ini tidak mengakibatkan penyakit kepada lalat itu sendiri?


Jawapannya adalah kerana lalat memiliki daya tahanan badan semulajadi yang menghasilkan sejenis toksin yang bertindak sebagai penawar (antidote) yang memelihara dirinya daripada bahaya bakteria-bakteria tersebut.



Secara Saintifik


Islam menghendaki kita supaya menjaga kebersihan bukan sahaja pada pakaian dan tempat tinggal malah pada makanan dan juga minuman. Rasulullah SAW amat menitikberatkan hal ini sehinggakan apabila seekor lalat pun yang memasuki makanan atau minuman, baginda menyuruh kita berwaspada terhadap penyakit yang bakal menimpa seperti keracunan makanan dan sebagainya

Monday, September 26, 2011

Satu Gereja Memeluk Islam

Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang juru dakwah Islam.
Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja.

Mula mula dia keberatan, namun karena desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka. Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata,

“Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini.”

Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata,

“Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya.”

Barulah pemuda ini beranjak keluar. Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi,

“Bagaimana anda tahu bahwa saya seorang Muslim?”

Paderi itu menjawab,

“Dari tanda yang terdapat di wajahmu.”

Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan keberadaan pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan ugamanya. Pemuda Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut. Paderi berkata,

“Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat.”

Si pemuda tersenyum dan berkata,

“Silakan!”

Sang paderi pun mulai bertanya,

“Sebutkan satu yang tiada duanya,
dua yang tiada tiganya,
tiga yang tiada empatnya,
empat yang tiada limanya,
lima yang tiada enamnya,
enam yang tiada tujuhnya,
tujuh yang tiada lapannya,
lapan yang tiada sembilannya,
sembilan yang tiada sepuluhnya,
sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh,
sebelas yang tiada dua belasnya,
dua belas yang tiada tiga belasnya,
tiga belas yang tiada empat belasnya.”

“Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai roh!

Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya?

Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam syurga?

Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya?

Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!”

“Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang di azab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api?

Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?”

“Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?”

Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah.

Setelah membaca Basmalah dia berkata,

-Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..
-Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman, “Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami).”(Al-Isra’: 12).
-Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.
-Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur’an.
-Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.
-Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan makhluk.
-Tujuh yang tiada lapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t. berfirman, “Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang.” (Al-Mulk: 3).
-Lapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah s.w.t. berfirman, “Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat men-junjung ‘Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka.” (Al-Haqah: 17).
-Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu’jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik, katak, darah, kutu dan belalang.
-Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t. berfirman, “Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat.” (Al-An’am: 160).
-Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf .
-Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu’jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, “Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, ‘Pukullah batu itu dengan tongkatmu.’ Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air.” (Al-Baqarah: 60).
-Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.

Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai roh adalah waktu Subuh. Allah s.w.t. ber-firman, “Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing.” (At-Takwir: 18).

Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam syurga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf , yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, “Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala.” Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, ” tak ada cercaan terhadap kamu semua.” Dan ayah mereka Ya’qub berkata, “Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Yusuf:98)

Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai. Allah s.w.t. berfirman, “Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keledai.” (Luqman: 19).

Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah s.w.t. berfirman, “Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim.” (Al-Anbiya’: 69).

Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).

Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t.? “Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar.” (Yusuf: 28).

Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh paderi. Pemuda ini berkata,

“Apakah kunci syurga itu?”

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak. Mereka berkata,

“Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya!”

Paderi tersebut berkata,

“Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah.”

Mereka menjawab,

“Kami akan jamin keselamatan anda.”

Paderi pun berkata,

“Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah Wa Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah.”

Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa.

Monday, August 22, 2011

Thursday, June 16, 2011

GERHANA BULAN DI BAITUL MAQDIS



LONDON: Ahli astronomi di Eropah, Afrika, Asia dan Australia, berpeluang menyaksikan gerhana bulan paling lama dalam tempoh 11 tahun dan yang pertama tahun ini malam semalam. Ahli astronomi di Britian bagaimanapun tidak berpeluang menyaksikan peringkat awal gerhana, kerana ia berlaku sebelum bulan muncul. Matahari terbenam di Britain pada kira-kira jam 9.19 malam waktu tempatan. Sebilangan penduduk yang cuba menyaksikan gerhana bulan di seluruh negara termasuk di Lake District dan London, kecewa apabila ia dilindungi awan.

Ramai di kalangan mereka berharap dapat menyaksikan gerhana penuh, apabila bulan ‘tenggelam’ dalam bayangan Bumi ketika ia bergerak ke ufuk dari Britain dan Ireland.

Pemerhati bintang di langit cerah di seluruh dunia berpeluang menyaksikan fenomena yang jarang dilihat apabila bayang-bayang bumi mula bergerak turun jam 6.24 petang dan naik semula sebelum tengah malam.

‘Gerhana penuh’ iaitu apabila permukaan bulan ditutup sepenuhnya oleh bayang bumi, berlangsung selama kira-kira 100 minit. Kalangan saintis berkata, ia adalah tempoh paling lama sejak ia berlaku pada Julai 2000.
Penduduk di Hemisfera selatan terutama Australia dan Asia Tenggara pula berpeluang menyaksikan pemandangan gerhana yang menarik berikutan awan debu dari gunung berapi di Chile.

Krisis awan debu menyebabkan keadaan lalu lintas menjadi kelam kabut di Australia, dengan beratus-ratus penerbangan di seluruh wilayahnya terpaksa dibatalkan.

Rakyat Amerika bagaimanapun tidak berpeluang menyaksikan gerhana berkenaan. Gerhana bulan berlaku apabila Bumi membayangi keseluruhan bulan.

Kadangkala permukaan bulan boleh bertukar warna menjadi kemerahan, coklat tembaga atau oren, berikutan biasan cahaya matahari yang melintasi atmosfera.

Fenomena yang berlaku malam semalam dikenali sebagai ‘deep lunar eclipse’.

Namun, kepekatan warna bergantung kepada jumlah abu dan debu di atmosfera, manakala saintis berkata gerhana bulan boleh dilihat dengan mata kasar tanpa memerlukan perlindungan.

Di beberapa negara Asia, orang ramai mula berpusu-pusu mencari lokasi sesuai kira-kira empat jam sebelum gerhana bermula manakala beratus-ratus ahli astronomi profesional dan amatur berhimpun sebelum subuh untuk membuat pemerhatian.

Bagaimanapun, ada pihak tidak berminat dengan perubahan planet menganggap fenomena ini membawa malang.

Pentadbir di beberapa buah kuil Hindu dilaporkan menutup pintu bagi mengelak terkena ‘kuasa jahat’ daripada gerhana bulan (KARUTLAH...)

Wednesday, June 15, 2011

Subhanallah...Maha besar kuasaMu ya Rabb!



KOMBINASI gambar gerhana bulan di Dubai, Emirate Arab Bersatu (UAE), hari ini. Gerhana bulan berlaku apabila bumi membayangi bulan. Warna bulan boleh bertukar kemerahan, tembaga-coklat atau oren, diwarnai oleh cahaya daripada matahari yang terbias apabila melalui atmosfera kita. Gerhana bulan dijangka berlaku di negara kita malam ini. - Foto Reuters

Subhanallah...memang menakjubkan apa yang kita lihat di dalam gambar tadi kan...allah yang maha besar..kerdil dan kecil kita di sisiNya..hendak membuat sebuah belon yang terapung2 pun kita tidak mampu, Allah lebih berkuasa, bukan sahaja telah mencipta bulan, bumi dan matahari malah mentadbir pergerakan semua planet yang terapung2 tanpa tiang ini...mereka ditadir dengan penuh teliti dan sempurna, tidak berlaga dan berlanggar sesama sendiri, boleh berlapis2 tanpa menjejaskan makhluk di dalamnya..kita tidur lena tidak merasa apa2 kan..sangat sempurna kejadian dan pengurusan Allah...masya allah..Refleksi diri kita, janganlah kita menganggap kita punya kuasa maka kita hebat, jangan merasa kita punya wang maka kita sombong, jangan sekelumit pun perasaan riak terbit di hati mengenai kelebihan kita ..aku cantik, aku bagus dll kecuali kita sebut MASYA ALLAH yang bermaksud ini adalah apa yang ditentukan oleh ALLAH..

Sunday, June 12, 2011

Tazkirah hari ini

Perihal penempaan jasad.

Petikan satu dokumentasi soaljawab yang beserta saksi antara Bahaudin Mudhary (A) dan Antonius Widuri( B) . Ia menyentuh secara menyeluruh tentang jasad semata mata dan tidak sama sekali membabitkan rohani.Kiyai Bahaudin dikatakan kasyaf tidak pernah mendapat sebarang pendidikan formal, kembali kerahmatullah seusia 59 pada tahun 1979. Kandungan penuh dalam format pdf boleh digoogle

... Di kitab Al Qur’an ada menyebutkan bahwa asal kejadian manusia terdiri dari 7 (tujuh) macam kejadian. Agar diketahui juga oleh saudara-saudara yang hadir disini, saya sebutkan susunan ayat-ayatnya satu demi satu, sebagaimana yang saudara bacakan artinya tadi.

Pertama : Di surat Ar Rahman ayat 14: "Dia (Allah) menjadikan manusia seperti tembikar, (tanah yang dibakar)". Yang dimaksudkan dengan kata "Shal-shal" di ayat ini ialah : Tanah kering atau setengah kering yakni "Zat pembakar" atau Oksigen.

Kedua: Di ayat itu disebutkan juga kata "Fakhkhar", yang maksudnya ialah "Zat Arang" atau Carbonium.

Ketiga: Di surat Al Hijr, ayat 28: "dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat; sesungguhnya Aku (Allah) hendak menciptakan seorang manusia (Adam) dari tanah kering dan lumpur hitam yang berbentuk (berupa)" . Di ayat ini. Tersebut juga "shal-shal", telah saya terangkan, sedangkan kata "Hamaa-in" di ayat tersebut ialah "Zat Lemas" atau Nitrogenium.

Keempat : Di surat As Sajadah ayat 7: "Dan (Allah) membuat manusia berasal dari pada "tanah"". Yang dimaksud dengan kata "thien" (tanah) di ayat ini ialah "Atom zat air" atau Hidrogenium.

Kelima: Di Surat Ash Shaffaat ayat 11: "Sesungguhnya Aku (Allah) menjadikan manusia dari pada Tanah Liat". Yang dimaksud dengan kata "lazib" (tanah liat) di ayat ini ialah "Zat besi" atau ferrum.

Keenam: Di Surat Ali Imran ayat 59: " Dia (Allah) menjadikan Adam daripada tanah kemudian Allah berfirman kepadanya "jadilah engkau, lalu berbentuk manusia". Yang dimaksud dengan kata "turab" (tanah) di ayat ini ialah: "Unsur-unsur zat asli yang terdapat di dalam tanah" yang dinamai "zat-zat anorganis".

Ketujuh: Di surat Al Hijr ayat 28: "Maka setelah Aku (Allah) sempurnakan (bentuknya), lalu Kutiupkan ruh-Ku kepadanya (Ruh daripada-Ku)"

Ketujuh ayat Al Qur’an yang saya baca ini Allah telah menunjukkan tentang proses kejadiannya Nabi Adam sehingga berbentuk manusia, lalu ditiupkan ruh kepadanya sehingga manusia bernyawa (bertubuh jasmani dan rohani). Sebagaimana disebutkan pada ayat yang keenam tentang kata "turab" (tanah) ialah zat-zat asli yang terdapat didalam tanah yang dinamai zat anorganis. Zat Anorganis ini baru terjadi setelah melalui proses persenyawaan antara "Fakhkhar" yakni Carbonium (zat arang) dengan "shal-shal" yakni Oksigenium (zat pembakar) dan "hamaa-in" yaitu Nitrogenium (zat lemas) dan Thien yakni Hidrogenium (Zat air).

Jelasnya adalah persenyawaan antara:

Fachchar (Carbonium = zat arang) dalam surat Ar Rahman ayat 14.
Shalshal (Oksigenium = zat pembakar) juga dalam surat Ar Rahman ayat 14.
Hamaa-in (Nitrogenium = zat lemas) dalam surat Al Hijr ayat 28
Thien (Hidrogenium = Zat Air) dalam surat As Sajadah, ayat 7.
Kemudian bersenyawa dengan zat besi (Ferrum), Yodium, Kalium, Silcum dan
mangaan, yang disebut "laazib" (zat-zat anorganis) dalam surat As Shafaat ayat 11.
Dalam proses persenyawaan tersebut, lalu terbentuklah zat yang dinamai protein. Inilah yang disebut "Turab" (zat-zat anorganis) dalam surat Ali Imran ayat 59. Salah satu diantara zat-zat anorganis yang terpandang penting ialah "Zat Kalium", yang banyak terdapat dalam jaringan tubuh, teristimewa di dalam otot-otot. Zat Kalium ini dipandang terpenting oleh karena mempunyai aktivitas dalam proses hayati, yakni dalam pembentukan badan halus. Dengan berlangsungnya "Proteinisasi", menjelmakan "proses penggantian" yang disebut "Substitusi". Setelah selesai mengalami substitusi, lalu menggempurlah electron-electron cosmic yang mewujudkan sebab pembentukan (Formasi), dinamai juga "sebab ujud" atau Causa Formatis.

Adapun Sinar Cosmic itu ialah suatu sinar mempunyai kemampuan untuk merubah sifat-sifat zat yang berasal dari tanah. Maka dengan mudah sinar cosmic dapat mewujudkan pembentukan tubuh manusia (Adam) berupa badan kasar (jasmaniah), yang terdiri dari badan, kepala, tangan, mata, hidung telinga dan seterusnya. Sampai disinilah ilmu pengetahuan exact dapat menganalisa tentang pembentukan tubuh kasar (jasmaniah, jasmani manusia/Adam). Sedangkan tentang rohani (abstract wetenschap) tentu dibutuhkan ilmu pengetahuan yang serba rohaniah pula, yang sangat erat hubungannya dengan ilmu Metafisika

Monday, May 30, 2011

From Huda TV

What a terrible life to live for yourself only!-----
What a terrible behavior to care only about your goals, worry only about your problems, know only those who benefits you, and avoid those whom you have no materialistic advantage in befriending!
Islam is very adamant that every Muslim learns to care about others and their rights. The people that one should take care of the most, after one’s parents, are the relatives. In the hadith, the Prophet Muhammad (peace be upon him) is saying: “Those of you who believe in God and the hereafter should be kind to their relatives.” (Al-Bukhari) and “Those of you who would like to have more providence and longer lives should be kind to their relatives.”(Al-Bukhari & Muslim)

Abu Dharr Al-Ghafari, one of the Prophet’s companions, narrated the following words of wisdom: “My close friend, peace be upon him, advised me to do good deeds. He advised me not to look to those who are wealthier than me and to look to those who are poorer than me. He advised me to love the poor and be close to them. He advised me to be kind to my relatives even if they are not kind to me. He advised me to disregard people’s blame to me when I do something for the sake of God. He advised me to say the truth even if it is bitter. And he advised me to repeat, ‘there is no power and no strength except by God,’ because it is a treasure from paradise.”
Relatives are not the same. Some of them are immoral and evil and some are friendly, kind and nice. Abu Hurayrah said: “A man said: ‘O Messenger of God! I have relatives whom I am kind to, but they are mean to me. I treat them good but they treat me terrible. I forgive them but they always blame me.’ The Prophet said: ‘If what you are saying is true, then as if they are swallowing hot carbon dust. God is taking your side as long as you are treating them good.’’ (Muslim)

Arabs used to be proud about bearing with their evil relatives, never hating them, and always helping them, regardless of what they do.And so do us as malaysians..
But the circle of relatives in Islam is much wider than what one would think. It goes beyond uncles, cousins, and first and second-degree relatives to encompass many others! Basically, Islam considers all human beings brothers and sisters who came from a single couple.
God says: {O mankind! reverence your Guardian-Lord, who created you from a single person, created, of like nature, His mate, and from them twain scattered (like seeds) countless men and women; - reverence God, through whom you demand your mutual (rights), and (reverence) the wombs (that bore you): for God ever watches over you.} (An-Nisa’ 4: 1)

It is easy to recognize the human ambitions when they cut relations and shed blood, even if they are disguised in ‘nationalism’ and ‘ethnicity’ outfits.
Whether they like it or not, people are all brothers and sisters, coming from the same roots, and have the same blood running in their veins. Why do they, then, boycott, kill, and repulse each other? Humans, all over history, were divided along racial ethnicities. National differences are still causing today’s Children of Adam to be merciless with each other!

Some people say, sometimes loudly and other times secretly, that people who live in the northern part of the world, in general, are ‘better and more developed than others.’ It is a well-known historical fact, however, that ‘northern’ nations never had advantage over the world, except a few centuries ago.
Another source of continuous disputes among the members of the human family is the differences in religion. These differences resulted in bloody and unfair wars that killed many souls and wasted a lot of fortunes. These wars left the world with lots of hate and desires for revenge.

The Quran disapproved what people think are sources of disputes and wars: {O mankind! We created you from a single (pair) of a male and a female, and made you into nations and tribes, that you may know each other (not that you may despise each other). Verily the most honoured of you in the sight of God is (he who is) the most righteous of you. And God has full knowledge and is well acquainted (with all things). (Al-Hujurat, 49: 13)
In the name of Islam, I tell those who have a different religion than mine:

You have a right on me that I treat you kindly and justly as my brothers and sisters in humanity! The only thing I am asking of you is to leave me practice what I believe in and help others to follow me if they wish. We believe in the one God and in all the messengers that He sent and we call people for a religion that will unite mankind and guide their struggle in this life. Anyone who chooses to follow us will be equal to any other Muslim and those who choose to reject our faith should respect our freedom of belief and should not force us to fight them to protect ourselves from their aggression.

Commenting on the verse: {Those who fulfill the promise of God and do not break the covenant, And those who join that which God has bidden to be joined.} (Ar-Ra’d, 13: 20-1), Abdullah ibn `Abbas said: “God wants us to believe in all books and messengers, join the missions of all of them, and not to differentiate among them.” This is the true belief that unites all mankind and recognizes all prophets’ blood relations and their followers’ brotherhood/sisterhood.

It is easy to recognize the human ambitions when they cut relations and shed blood, even if they are disguised in ‘nationalism’ and ‘ethnicity’ outfits. God said: {Then, is it to be expected of you, if you were put in authority, that you will do mischief in the land, and break your ties of kith and kin? Such are the men whom God has cursed for He has made them deaf and blinded their sight.} (Muhammad, 47: 22-3)
The following hadith has two interpretations, according to the Arabic language scholars.

When God created His creations, “Rahim” (kinship) said, ‘I seek refuge from you from being abandoned.’ God said, ‘Would you be pleased if I be kind to those who are kind to you and abandon those who abandon you?’ It said, ‘Yes.’ God said, ‘I will do that.’ And this is the meaning of the verse: {Then, is it to be expected of you, if you were put in authority, that you will do mischief in the land, and break your ties of kith and kin? Such are the men whom God has cursed for He has made them deaf and blinded their sight.} (Muhammad 47: 22-3)

Judge Abu Fadl `Eyad, a Muslim scholar, said: “Rahim, which we fulfill or abandon, is not an object. It is a meaning, just like knowledge, justice, and mercy, etc. It is a connection among people since the time when they were all in their great grandmother’s womb. And since meanings cannot speak, how can the hadith be interpreted? One interpretation says that it is an Arabic metaphor that only shows how important kinship is and how big of a sin to abandon one’s relatives. Another interpretation is that an angel spoke for the Rahim…”
Regardless which interpretation is correct, the thing that matters is that being kind to one’s relative is an important section of belief and a great act of worship.

Sunday, May 22, 2011

PROMOSI~~Anas Travel~~ kakakku ex GM utas travel

ANAS TRAVEL & TOURS SDN BHD
No 9, Tingkat 1, Jalan Cempaka 28, Pusat Komersil Cempaka, Taman Cempaka, 70450 Senawang, Negeri Sembilan, Malaysia.
Tel : 6 06 679 1951 Fax : 6 06 677 1480 Email : anas.traveltour@yahoo.com (No Daftar Sykt : 878014T / No KPL : 6044)

PAKEJ UMRAH CUTI SEKOLAH MEI - JUN 2011

PAKEJ 13 HARI 11 MALAM (3 MLM MADINAH / 8 MLM MEKAH)

PENERBANGAN SEWA KHAS ARAB SAUDI (EXTRA FLIGHT):
BULAN MEI 2011 BULAN JUN 2011
28 MEI – 9 JUN 2011 1 JUN – 13 JUN 2011
30 MEI – 11 JUN 2011 3 JUN – 15 JUN 2011

Pilihan Pakej:
Kategori Pakej Harga Dewasa
4 org sebilik Harga Dewasa
2 org sebilik Harga Kanak2 Bayi
HOTEL A:
Madinah – Htl Bahaudin @setaraf (70 m)
Mekah – Hotel Kaaki @ setaraf (150 m )
RM 6,570
RM 6,940
RM 6,370
RM 1,200
HOTEL B:
Madinah – Htl Bahaudin @ setaraf (70 m)
Mekah – Hotel Refada Al Haram @ setaraf (80 m)
RM 6,885
RM 7,350
RM 6,685
RM 1,200
HOTEL C:
Madinah – Htl Bahaudin @ setaraf (70 m)
Mekah – Htl Al Massa @ setaraf (80 m)
RM 7,875
RM 8,800
RM 7,675
RM 1,200


Harga Pakej Termasuk:

* Tiket penerbangan SEWA KHAS SAUDIA kelas ekonomi pergi dan balik dari KLIA. Tambang Kanak2 adalah sama dengan orang dewasa
* Cukai Lapangan Terbang
* Tempat penginapan di Madinah dan Mekah
* Pengangkutan di Madinah dan Mekah mengikut aturcara
* Visa Umrah * Khidmat Mutawif
* Makanan dan Minuman (sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam) masakan Melayu

BAYARAN PAKEJ UMRAH:

Deposit RM1,500 seorang semasa pendaftaran bg tempahan tempat duduk dlm penerbangan
 Bayaran penuh sebulan sebelum tarikh berlepas
 Semua bayaran hendaklah dimasukkan ke dalam akaun : MBB 5551 2610 6687 atas nama ANAS TRAVEL & TOURS SDN BHD.
Dokumen untuk Visa Umrah yang perlu diserahkan sebulan sebelum tarikh penerbangan:

>> Pasport Antarabangsayang mempunyai tempoh sahlaku melebihi 6 bulan pada tarikh berlepas serta sekurang2nya 4 mukasaurat masih kosong.
>> Salinan Kad pengenalan
>>Sijil suntikan Meningitis (ACYW 135)
>> 4 keping gambar berwarna mengikut syarat2 berikut:
- berlatar belakang warna putih – saiz gambar berukuran 6cm x 4cm – saiz wajah berukuran 4cm x 3cm – tidak memakai songkok atau kopiah
>> Sijil nikah bagi wanita yang pergi bersama suami
>> Surat Kelahiran bagi anak yang pergi bersama bapa
>> Surat akuan kebenaran dan salinan kad pengenalan dan salinan surat kelaiharan waris lelaki bagi wanita yang pergi tanpa mahram
CENDARAHATI

* Beg Bimbit Troli * Beg Selendang * Buku Panduan & Doa Umrah * Air Zam Zam 10 Liter * Kursus Umrah *
Nota : Semua harga Pakej Umrah dan Tarikh Penerbangan adalah tertakluk kepada sebarang pindaan harga tambang dan jadual dari syarikat penerbangan, kos hotel di Madinah dan Mekah serta pertukaran matawang asing tanpa notis.

HUBUNGI : PN HJH AZIAN – 012 316 1951 / HJ SAMSUDIN – 012 324 8474

amer's 2nd year..adventurer





Monday, April 18, 2011

pengorbananmu kuhargai

bulan mac-jun 2011 merupakan peak season bagi kerja2 penerbitan buku..bererti mama akan bz serta selalu outstation 3 hari, seminggu atau 10hari!!... sedihnya terpaksa meninggalkan anak2 n hubby seorang menguruskan mereka...



Maaf ye bang...maaf banyak2 atas kesilapan dan semua kekurangan dlm menguruskan rumahtangga...

Sunday, April 10, 2011

masyaallah..tak percaya!!

memang tak percaya bila difikir2kan...
kawan2 sekolah rendah dato naning, alor gajah, melaka...28 tahun yang lalu..berjumpa kembali selepas masing2 mencecah usia yang sejauh ini..masyaallah!!







pelbagai perasaan yang tak dapat ditafsirkan..gembira, suka, bahagia dan lain2 lagi diselangi dengan pelbagai sinopsis kehidupan masing2...subhanallah, maha besar allah yang menganugerahkan ni'mat ukhuwwah dan perasaan kasih sayang sesama manusia...rasanya seperti baru je habis darjah enam dengan mereka hehehe..

Thursday, April 7, 2011

ammar...dulu & sekarang..

sekarang..








when he was in year one..