Thursday, June 26, 2014

Trip to medan Part One

Seperti tahun 2013, tahun 2014 juga kami sesama kawan sepejabat seramai 13 orang telah bersepakat untuk ke Medan masa Hari Pekerja..Bermula pada 29 April sehingga 2 Mei 2014 menaiki a.asia~ everyone can fly~ hehehe..Tiket dibeli disember tahun 2013 dan pakejnya semurah RM586 diambil dari Anastravel and tours milik kakak saya...senang..itenari yang kami tak suka boleh ditukar2 sahaja.hotel pun yang best2.

                              rombongan cik kiah
Day 1

Seawal 6.30 pagi semua telah bersedia di LCCT. Sekitar jam 8.45 pagi kami telah tiba di airport Kualanamu, Medan..Our tourist guide Pak Bani, sangatlah kelakar, talkative lagi menghiburkan. Terlalu banyak info yang diberikan sepanjang 5 hari 4 malam di sana...siap nyanyi2 lagi hohoho

Terus kami di bawa ke restoran untuk breakfast..ayam penyet, lele dll..macam2 ada..saya order itik penyet dan ramai yang order pelbagai jenis jus kerana medan terkenal dengan juice buah2an fresh spt guava, avocado, honey dew dll..memang fresh!








Kami di bawa terus ke Batik House..wahh! cerah biji mata melihat kain pasang berbunga2, berbatu2 dan segala jenis batik termasuk telekong dari pelbagai jenis...saya hanya membeli telekong travel dalam punjut, yang lain2 sabar dahulu kerana banyak tempat yang belum disurvey lagi hihi

Kami terus ke Brastagi, kawasan sejuk macam Cameron Highland dan singgah di pasar buah2an..strawberry, buah limau manis, pisang kaki dan buah salak antara attractions di pasar buah, termasuk segala bagai t. shirts dan fridge magnets..Masing-masing dah mula membeli belah souvenirs dan ada yang melihat2 dahulu..bunga2 bermacam jenis..cantik2 dan ada juga kereta kuda untuk dinaiki..
 
 






 pasar buah @ brastagi
 
 hotel horizon


 
 
Selepas lunch, check in di hotel Horizon, Brastagi..rumah2 English style.. cantik dan luas..oh memang rasa dok overseas belah2 England kononya..  kuikui sebab sejuk..Makan malam di hotel..sedap bangat dapat corn soup sebagai appetizer dan lauk pauknyaaa laziz belaka..
 
 
 

 
 

after dinner @ hotel
 belakang tu bentuk rumah adat medan
nice stay! check out time!

Day 2

Esoknya kami checkout terus untuk ke Parapat . Dalam perjalanan , berhenti di atas bukit melihat air terjun Sipiso - Piso. Cantik pemandangan sebelah sini Tasik a.k.a Danau Toba..RUpa2nya Toba tu ialah jenis2 bangsa orang Batak.Orang Parapat ialah Batak, dan batak ada jenis2nya.Di tepi2 jalan sepanjang perjalanan, banyak tulisan BPK..bukan Bahagian Pembangunan Kurikulum ok..maksudnya ialah babi panggang batak KAro(jenis bangsa batak juga)
 danau toba dari angle atas bukit

air terjun sipiso-piso
 
 
 
 
 Kemudian kami minum teh halia di bukit Simarjarunjung..oh sedap banget teh halia dihidang bersama pis gor (pisang goreng) hehehe..sejuk2 elok minum teh halia.tehnya bewarna coklat sebab gula merahnya..view dari atas bukit neh memang subhanallah..langit membiru dan gunung ganang menghijau...kombinasi menarik.




 


view dr bukit simarjarunjung


Makan tengah hari di Restoran di Parapat  terus kami solat dan siapkan barang2 untuk dibawa naik bot, bermalam di Pulau Samosir semalaman..Sepanjang naik bot, kami singgah di Kampung Raja kuno Batak Simalungun dan Kampung  Tomok untuk melihat makam Toba Batak Raja " Ompu Sidabutar " dan banyak pulak tempat membeli-belah..apa lagi..leka laa membeli itu dan ini..but am telling u kain batik medan terbaik untuk orang tinggi macam saya..labuh dan coraknya cantik2..lainlah daripada batik sarung terengganu atau langkawi di tempat kita.harganya RM12 sehelai. Ada satu lagi kampung batak, tak sempat visit..dah lewat.. tunda ke hari esok pula..
 
 







 cicak menghala ke b**h d**a bermaksud kemana pun anak watan mengembara akan pulang kembali berkhidmat untuk negara bangsa...sangat patriotik!..

pak bani the tourist guide

          view tasik toba dari atas bot


kubur raja batak ompu sidabutar
rumah-rumah orang batak

 majlis persidangan hakim kampung
 

Check in hotel TOledo..perghh tepi danau toba..cantik sangatt..makan pun sedap..lepas dinner kami diajak oleh pak Bani ronda-ronda kampung di Pulau Samosir..Meriah dengan aktiviti makan2, ramai mat saleh, ada batak dance dan ada yang hendak membeli air mineral so, singgah di kedai runcit. Pak bani suruh tidur, rehat kerana pagi esok katanya kita akan buat aktiviti rekreasi berbasikal round pulau.Termasuk dalam pakej..

welcome to samosir island hihi..
 

hello in medan's language
 

 

 





  
view sekitar hotel
bunga loceng..banyak kat sini sebab sejuk!
entah mcmana rupanya pon tak tahu hihi

Day 3

Aktiviti cycling hanya disertai oleh saya, zeti dan k. zahrah kuikuikui..ustaz, faizah dan fazlina naik motor (sendiri bayar) sebab nak ambik gambar..even pak Bani pun naik motor cehh..




Tapi memang cantiklah danau toba ni..sepanjang 1 jam lebih berbasikal, luas pemandangan..
Kami balik breakfast dan jeng jeng jeng..terjunn dalam air!! wahhh bestt!! airnya hijau jernih..tak sejuk tapi dalam!! suspen gak tapi ada pelampung..suspen sebab membayangkan macam ada naga je dalam tasik tu hihihi..mana ada!!





yess.. we did it!



we did it!!
Selesai rekreasi, siap2 dan check out untuk balik semula ke Medan..tapi on the way back singgah pulak kat kampung batak  Ambarita, melihat perkampungan Batak tradisional dengan perabot megalitik purba. Yang menariknya kat sini, cerita penghakiman salah laku penduduk, ada medan bersidang siap ngan kerusi dan meja bulat.pak hakim mendengar hujjah dan menjatuhkan hukum.
pastu tempat lain pulak tempat hukuman dijalankan..arghh yang ni suspen sebab Pak bani bercerita sambil melakonkannya.budak mana ntah diambilnya jadi pelakon...ee takut giler!!

Rupa2nya jika dah sabit kesalahan, pesalah dibaringkan atas batu bulat tengah2 gelanggang, dikelar X diperutnya nak tengok ada ilmu kebal ke tak, jika ada ilmu, dibaca2 dulu biar tawar ilmunya..kemudian diperah limau kat kelar tadi auuww

Pastu jika kesalahannya sebab mencuri, dipotong tangan dulu, kalau lidah, dipotong lidah dulu..kemudian satu persatu badannya dikerat2..dipotong2 halus dan dimakan oleh semua pembesar, raja, atau rakyat yang hadir menyaksikan...aduhhh meremang bulu roma kami semua...



 
nama batak

 k ros dan anaknya..

 meja bulat dengar masalah dan jatuh hukum



mengerikanmendengar cerita tatacara hukum dijalankan
lakonan semula hihi
Kemudian kami pun menempuhi perjalanan balik ke Medan dan singgah tukar duit, kedai ting,tang, tong iaitu segala jenis bepang pelbagai rasa dan warna..termasuk kacang2 yang famous di medan..

Malam bestt..pergi ke Medan Outlet..aiseyy terbang melayang duit  membeli baju2 raya untuk hubby dan anak2 jenama guess,  burberry, zara dll..


                     makan cara kampung


Check in di hotel Polona, Medan..malam tu memang sangat meletihkan..tidurlah wahai permaisuri...lalalaaa..




No comments:

My mom passed away

2 Ramadhan bersamaan 18 Mei 2018 bonda pergi meninggalkan bumi yang fana' ini..setelah berjuang selama beberapa hari di hospital akib...