Wednesday, December 7, 2016

Turkey Part Three: Anatolia-Konya

Day Three:
 
Early after breakfast we started our journey in a happy mood..Kami mula bergerak ke Konya. Sepanjang jalan ialah daerah Anatolia, katanya Anatolia penuh dengan pelbagai kelebihan..Antaranya ialah  large field of Acigol Lake. Rupa-rupanya lake acigol ialah tasek alkali kedua terbesar  dunia mempunyai lapisan carbonate yang tinggi dan boleh dibuat garam, sabun dan pencuci.
 
Anatolia juga mempunya 2000 lebih masjid termasuk 830 billion penduduk..Mereka bertani dan menghasilkan 8% produk kacang hazel untuk Turkey. Termasuk perusahaan cotton. Pokok-pokok cotton seluas2 alam di kiri dan kanan jalan. kecik2 je pokoknya.
 
Persinggahan pertama ialah Verol Tekstile untuk membeli produk cotton, seperti cadar, tuala dari bamboo dan cotton juga karpet2 runner dll. Rembat jugakla beberapa cadar fitted untuk ammar, bilik kami dan gambar cars untuk adik aamir dan tuala.




 

lake  acigol
 garam yang dikumpul

  

  Berhenti rehat, dan brunch maggi, teh panas dan mixture yogurt
poppy seed 
mixture of yogurt + poppy seed and honey
 
Khasiatnya ialah untuk kecergasan dan kesegaran diri. Mula-mula cuak gak nak rasa..ganja tu..tapi sikit aje serbuk poppynya so it tastes good bila dah masuk honey.
 
lunch di sini
 
ayam kebab
 
 
 
 
 Tiba di Konya kami melawat masjid dan makam  ulama sufi bernama mevlana aka maulana Jalaluddin Ar-Rumi, di situ terdapat makam mevlana ar-rumi serta anaknya dan semua anak murid yang rapat dengan maulana. Kelihatan deretan bilik-bilk pengajian tempat mereka menuntut ilmu. Dan yang paling utama ialah dapur, di mana murid2 perlu berlatih menyediakan makanan untuk syeikh serta akan didenda berjalan di atas paku jika melakukan kesalahan. Hebatnya maulana ar-rumi ialah ajaran dan tulisan beliau telah diterjemah ke 7 bahasa termasuk bahasa arab. kami belajar sajak-sajak sufi beliau semasa di universiti dulu.

 bawah kubah hijau ialah makam maulana








 


 
 hidangan makan tengahari
 kena denda pijak paku
 latihan memasak
 
 
maqam maulana

 maqam anak maulana dan anak murid

katanya janggut nabi wallahu a'lam

 kedai souvenirs

 tarian sufi
 
 
 rehat minum kopi





 souvenirs jubah sufi..comel


 Perjalanan diteruskan ke Cappodocia dan bermalam di hotel Solya, Cappodocia
 

No comments:

My mom passed away

2 Ramadhan bersamaan 18 Mei 2018 bonda pergi meninggalkan bumi yang fana' ini..setelah berjuang selama beberapa hari di hospital akib...