Friday, March 6, 2009

raudhah @ masjid nabawi

lama tak updet blog ni..komputer sakit,line pon sakit seminggu ni..ujian..
program pon banyak minggu ni, ada guest dari cairo, jamuan di t hj mekah, badminton tournament di jeddah..penuh!

walau apapun masa yang ada saya selitkanlah entry tentang raudhah ni.

setiap insan yang datang ke madinah mesti menziarahi makam rasulullah saw, saidina abu bakar dan umar radiallahu anhuma serta masuk dan bersolat di raudhah.

raudhah ialah tempat di antara makam rasulullah saw dan mimbar tempat nabi saw berkhutbah. kawasan ini telah di letakkan dengan karpet berwarna putih hijau untuk membezakannya dari kawasan masjid yang biasa iaitu berkarpet merah.

setiap masa orang berlumba-lumba untuk solat di raudhah kerana rasulullah saw telah menyatakan dalam hadis yang mafhumnya membawa erti yang tempat di antara rumahku dan mimbarku ialah taman daripada taman-taman syurga~ alangkah indahnya..

syurga telah diletakkan di depan mata kita di dalam masjid nabi saw di madinah..

hendak masuk syurga tidaklah semudah yang kita sangka..perlu berjuang dan melakukan pelbagai usaha dan ibadat.. wajib dan sunat serta perlu memelihara hubungan dengan allah dan manusia..demikianlah juga kita bila hendak masuk ke raudhah~ taman syurga ini..

memang cabarannya orang yang ramai dan pelbagai bangsa dan negara..berbagailah jugak cara dan pendekatan masing2..untuk wanita hanya 3 masa sahaja dibuka raudhah ni iaitu 730am-10.30am, lepas zohor 1-3pm dan sebelah malam 9-11pm. ruangannya pon hanyalah suku sahaja dari ruang raudhah yang sebenar. bagi orang lelaki sentiasa sahaja boleh solat disitu, seperti tempat solat biasa cuma masa selepas asar adalah waktu terbaik untuk masuk masjid dan mendapat tempat duduk di raudhah bagi solat maghrib dan isya'.

di bahagian perempuan banyaklah cabarannya..

ada orang berlari-lari masuk ke raudhah dan menolak orang lain ~ betulkah begini nak masuk syurga?

ada orang mulutnya asyik berbunyi menyuruh orang lain cepat dan memberi ruang kepadanya~ betulkah begini nak masuk syurga?

ada orang bising2 marahkan orang lain menyempit dan tersiku badannya ~ betulkah begini?

syurga adalah tempat yang tenang, relaxing dan suka serta rendah hati berjumpa dengan allah..justeru tak perlulah kita berlari-lari mengejar tempat hingga bila sampai ke depan nafas tercungap2 dan ketar kaki untuk solat..laa ila ha illallah..

kita juga kena yakin jika ada rezki untuk kita pasti ada tempat untuk solat dan tak perlulah kita menolak2 orang lain..

jangan risaukan beg tangan kita, takut orang langkah atau terpijak kita.kalau terlanggar dan terpijak pon maafkan ajelah..bukankah itu lebih mulia?
apabila mendapat tempat terus ajalah kita solat .. solat sunat dhuha ke, sunat taubat ke atau solat hajat dan berdoa semahu-mahunya hingga puashati.insya allah makbul doa kita di raudhah.

peluang yang hanya datang ketika kita bermukim di jeddah, mekah atau madinah seharusnya kita gunakan semaksimanya..nanti bila dah balik ke malaysia banyaklah pulak ribunya hendak datang ke sini semula.

tapi rupa-rupanya bila dah dekat ni pon belum tentu lagi kita boleh kerap ke madinah..perjalanan yang hanya memakan 4 jam dengan kereta..mengapa agaknya ye?

bahkan ada yang hampir 2-3 tahun tidak ke madinah.banyak urusan dunia yang hendak dibereskan hingga tidak sempat mengunjungi dan menziarahi nabi saw..tetapi jangan terkejut jika ada anak kita yang belajar di madinah pon tidak solat berjemaah di masjid nabi saw magrib ~ isya' setiap hari.sedangkan ada shuttle bas setiap waktu membawa mereka dari universiti ke haram nabi saw..

macamana ni anak2..masih muda belia dan gagah perkasa, sepatutnya sentiasa kuat dan mampu melawan kepenatan badan untuk ke haram..hanya ada 4 atau 5 tahun saja sesi pengajian anak2 di madinah.. mari sama-sama kita berlumba2 ke haram!


inilah karpet putih hijau yang menghampari raudhah


ruang terbuka di masjid nabawi~ dekat dgn raudhah.tempat membaca quran atau ibadah lain sebelum dan sesudah ke raudhah


tong yang bulat tu berisi air zamzam~ sejuk n nyaman


sentiasa sahaja ada orang bersedekah tamar di haram nabawi

2 comments:

eita_tks said...

award n tag nnt kawe ambik...dok bz tak habis2 lg nie....:)

mama_sal said...

ieta..
ok kawe paham..demo anak sakit lebam idung kena badminton ish ish sian aliya..moga cepat sembuh!

My mom passed away

2 Ramadhan bersamaan 18 Mei 2018 bonda pergi meninggalkan bumi yang fana' ini..setelah berjuang selama beberapa hari di hospital akib...