Tuesday, March 10, 2009

alfatihah ~ sambungan ayat 4-5



makna ayat 4:


" kepadaMU lah aku sembah dan kepadaMu lah aku mohon pertolongan"

- kita mengaku kepada Allah yang kita hanya sembah dan mintak tolong daripadaNya..tapi mengapa masih ada lagi orang yang solat~ sembah ALlah tapi minta tolong dari syaitan..seperti(sekadar contoh ) tukang2 bomoh yang bermacam2 jenis di parit2 dekat Muar ( sorry la org Muar ). ada bomoh urut kereta, jangan tak tahu! kereta kemek kena accident masuk workshop bomoh besok keluar dah licin macam baru lepas diketuk dan cat.itu minta pertolongan dari "rijalul ghaib" ~ lelaki ghaib/ jin/syaitan wallahu a'lam.

pernah ada sorg pakcik datang ke mekah untuk tunai haji ~ jejak je tanah haram~ jadi lembik macam kangkung kena celur..bila disoal rupa2nya beliau seorg bomoh yang mengambil kulit kepala dari orang mati kena bunuh!! dia akan korek kubur malam tu dan ambik kulit kepala sedikit buat berubat orang ~ laris katanya..arghh..syirik tu.setelah bertaubat dan disuruh makcik membakar segala bende perbomohan di rumah, barulah pakcik segar dan boleh buat haji..na'uzubillah terjadi sebegitu kepada anak cucu kita!

apa yang harus kita lakukan ialah menyembah Allah~sujud dan patuh kemudian meminta segala keinginan dan hajat kita menerusi DOa kepada ALlah siang dan malam..tidak perlu apa-apa medium/benda atau orang tengah..direct terus dengan Allah..insyaALlah kekuatan dOA tiada siapa yang menyangkalnya, senjata orang mukmin!

makna ayat 5:

" tunjukkanlahh kepadaku Ya ALLah jalan yang lurus "

- kita berdoa kepada Allah setiap hari 5 kali, minta allah tunjukkan kita jalan yang lurus. Bagaimana jalan lurus itu? cara hidup islam, makan baca doa, masuk tandas ada doa, tutup aurat dengan bukan muhrim termasuk abang ipar dalam rumah sendiri, atau sepupu sendiri( bukan mahram tu)..bukanlah islam itu hanya di tikar sejadah atau hafaz quran sahaja tapi lebih luas dari itu, belajar di sekolah segala macam ilmu, baik sesama jiran tetangga, bersih hati dari hasad dengki dll..

bila kita sering minta ALlah tunjuk jalan lurus, automatik jika kita berdepan dengan situasi yang perlukan kita memilih ~ hati kita cenderung untuk memilih yang islam suruh ~ITu saTU PETanda BAIK!

cukup dulu untuk kali ini..to be continue..

2 comments:

kakpah said...

eee.. ada ke bomoh macam tu. takutnya. Kita pulak yang takut. Bomoh tu mungkin takde perasaan pun.

mama_sal said...

ye la k pah..memang menakutkan