Saturday, March 7, 2009

bagaimana?

Mengapa agaknya kita solat?

saya solat sebab mama asyik suruh solat ~ anak saya ammar.
saya solat sebab malu nanti kawan2 cakap bakpo mu x semaye ~ mek kelate
saya solat sebab ayoh rotang mu kalu mu dok semayang ~ awang kenit
saya solat sebab rasanya solat tu wajib kan? ~ anakmurid sharifah rodziah

macam-macam sebab orang solat. hakikatnya kita solat kerana ingin mengabdikan diri ~ menjadi hamba ~ kepada ALlah..sebab tu dalam gerakan solat ada ruku',sujud..bacaannya pon ada doa, mintak tolong, mintak ampun..tanda kita taat dan patuh kepada perintah allah, kita serah diri untuk di pimpin dan di pandu oleh Allah.

maknanya ~ solat ini adalah hubungan direct kita dengan Allah ~ ini samalah macam kita bercakap, berdialog dan berbual-bual dengan Allah.

boleh ke :

* anda sedang bercakap dengan si ani ~ tapi dalam hati ingatkan si ana...mesti ani perasan anda tak beriya2 pon dengan dier.

+ anda sedang mintak tolong cikgu tunjukkan jalan kira-kira matematik ~ tapi dalam hati dok ingat eh abis karang nasi kat dewan makan kalau aku lambat..mesti x dapatnyer cara penyelesaian matematik tadi..

macam tu lah jugak kalau kita solat..

* sedang dok membaca al-fatihah mintak allah tunjukkan jalan yang lurus ~ teringat jam yang hilang tu tertinggal kat tandas tadi..

+ tengah2 duduk antara dua sujud mintak allah ampun dosa, rahmati diri, angkatkan darjat diri ~ teringatkan sms si ani tak berbalas lagi..

sebab inilah walaupun kita solat sehari semalam tapi still kita tidak mendapat barakah~ berkat atau dalam bahasa mudahnya tidak mendapat petunjuk. solat yang khuyu' akan menjadi benteng kepada perkara mungkar ~ menjadi penghalang diri kita untuk membuat sesuatu yang allah larang..automatik hati kita akan rasa tidak sedap..bila hati rasa tidak sedap maknanya "alarm" solat telah berbunyi..eh janganlah buat macam ni..tak nak lah buat macam tu.

bagaimana agak2nya nak khusyu' dalam solat?

- ianya bermula dari wudhu' lagi ~ wudhu' biar sempurna ( rujuk entry lepas )
- lepas wudhu' direct solat ~ jangan selang dengan pegi dapur ke, jawab cal ke..
- sebelum solat baca istighhfar, surah an-naas ( قل أعوذ برب الناس)
- cuba hadirkan dan rendahkan hati
- cuba memahami makna bacaan al-fatihah dan surah2 ( yang ni memang kena wat homework lah)
- cuba fahami erti doa-doa yang di baca masa ruku', sujud, antara dua sujud dan tahiyyat ( kena wat homework)
- kalau pernah ke baitullah ~ bayangkan baitullah berada di depan

( dan mungkin anda ada banyak lagi cara-cara lain untuk mengkhusyu'kan solat masing-masing..)

2 comments:

kakpah said...

kadang-kadang tengah semayang juga teringat nak masak apa. Ya Allah....

dlam entry ada sebut sharifah Rodhiah. Melaka? Dulu mengajar situ ke. Anak kpah dulu belajar kat sharod. dua orang.

mama_sal said...

hehe k pah..tgh semayang lah idea masak tu nk menjelma ekk.syaitan nih mmg x de keje lain.
iya, mengajar kat sharod 96-2000.pastu bubbye pindh smakl.leni on leave follw hb

The Wedding of Ammar~Eka

16 November 2017 Solat Hajat di Surau Dwiputra diadakan selepas solat maghrib diimamkan oleh suami. Alhamdulillah kehadiran seperti jemput...