Friday, December 2, 2011

holiday @ beijing part 1~akhirnya sampai jua





subhanallah...itulah perkataan pertama yang terucap apabila dapat menjejakkan kaki di Great Wall Of China, Beijing...

Betapa hebatnya tamaddun Dynasty Ming semasa itu yang telah menjangkau pemikiran paling advance dalam senibina.. Betapa raja ming yang sangat sayangkan negaranya dari dijajah oleh monggol dan sekutunya bersepakat membina tembok sepanjang 6000km sebagai perisai untuk memastikan pertahanan negaranya mantap dan utuh!!
selama 200 tahun masa yang diambil untuk menyiapkan tembok-tembok tersebut dalam beberapa fasa dan melalui beberapa dynasty raja2 china..
Kesungguhan orang china terpancar pada senibinanya yang utuh, menakjubkan kerana ia dibina menaiki bukit, menuruni bukit berbatu yang curam melengkok-lengkok dan disusun dengan berbillion2 batu menjadi anak-anak tangga untuk sampai ke satu checkpoint ke satu checkpoint..
Oleh sebab itulah great wall of china termasuk ke dalam 7 perkara ajaib di dunia termasuk pyramid,sphinx di mesir, pisa tower di italy, taman tergantung babylon di iraq,taj mahal di india, eiffel tower di paris...so yang belum kami lihat hanya tinggal taj mahal n taman tergantung babylon...insya allah akan sampai jua...



2 comments:

mizzMuai said...

bestnyerr dah sampai sana...=)

mama_sal said...

hai adik mizzMuai..
tk melawat blog akak..
memang kepingin nak ke beijing dr dulu sgt2..
teruja dpt sampai..adik pun boleh pergi, simpan duit tau

My mom passed away

2 Ramadhan bersamaan 18 Mei 2018 bonda pergi meninggalkan bumi yang fana' ini..setelah berjuang selama beberapa hari di hospital akib...